Nonskollen - Gunnartangen

Lengde: ca 3,5 km med en høydeforskjell på 580m
Tid:
Vanskelighetsgrad: middels
Parkeringsmulighet: Parkeringsplass i begynnelsen av Alsvåg når man kommer fra Myre.

For å komme til parkeringsplassen tar du til høyre rett etter Alsvåg skiltet. Deretter kjører du rett frem til enden av veien, hvor du finner parkeringsplassen på høyre side.
Herfra går du til fots ca. 100m, forbi en bom, til du kommer til en port. Etter porten går du ca 500m til venstre (retning Alsvåg). Der hvor veien svinger mot bebyggelsen igjen, går du over grøften i retning skiløypen.
Skibakken er det første delen av turen og delvis bratt. Etter denne korte etappen befinner du deg på 120m høyde. Herfra har du god utsikt over Alsvåg, Indstøya, Meløya, Gisløya, naboøya Andøy og fjellene på Hinnøya.
Den neste etappen er lettere og går gjennom skog opp til neste høyde. Du har nå gått totalt ca 2km og befinner deg nå ca 250m over havet. I nord kan du se Stø, i vest ser du Myre. I bakgrunnen rager Stavtinden, som er 600m høy.
Nå kommer den fineste, men kanskje mest krevende etappen på vei til Nonskollen. Terrenget blir brattere, men med et tørt og fast underlag har denne delen flere gode stier å velge mellom. Den første stigningen går til Kjeipen (ca 450m høyde).
Her kan du legge inn en pause. Her får du godt overblikk over Alsvåg- og Sørvågvannet. I nordvest er Myre og de to tvillingtoppene Melen og Myrtinden. Mot nord ser du Gavlfjorden og storhavet.
Siste etappe er kort, men veldig bratt. Men fordi det er fast underlag er det bra å gå her. Nå er du kommet til toppen av Nonskollen (611m høyde). Du blir belønnet med en fantastisk utsikt over Øksnes Vestbygd med den kjente Tindsøya. Mot sør ser du de karakteristiske Jutjordtoppene, i  retning Bø og Hadseløya ser du Vesterålsfjellene. I sør ser du Snykolla, som med sine 763m er det høyeste fjellet i Øksnes.