Nattmålstinden - Gunnartangen

Lengde: ca 5 km en vei
Tid:
Vanskelighetsgrad:
Parkeringsmulighet: På oversiden av veien ved Toftenes grendehus, kort etter avkjørinng Toftenes Sjøhuscamping.

Gå fra grendehuset på veien 400m i retning sør (til høyre), til du kommer til en skogsvei (tydelig å se ved siden av en hus/garasje). Etter en liten stund vil du komme til en port i gjerdet. Rett etter porten har du valget om å gå videre gjennom elvedalen eller opp Lielvtinden.
Turen gjennom elvedalen er lettere. Du følger skogsveien til enden. Herfra følger du en tydelig sti langs elva til Elvedalsvannet. Etter vannet tar du en av stiene i retning Elvedalsskaret (laveste punktet i bergkammen). Når du kommer på skaret, følger du fjellryggen i retning sørøst til Nattmålstinden.
Hvis du går turen over Lielvtinden, så holder du deg til høyre etter saueporten og følger fjellryggen opp til toppen av Lielvtinden. Herfra må du følge den relativt bratte nedstigningen til Elvedalsskaret. Videre går du på fjellryggen retning sørøst opp til Nattmålstinden.
P.S. Til Nattmålstinden kommer man også fra Alsvåg via Nonskollen. Det finnes gode stier / forbindelser mellom Nonskollen og Lielvtinden / Elvedalsskaret.