Dronningruta - Gunnartangen

Lengde: 15km
Tid: 5-8 timer
Vanskelighetsgrad: middels til krevende
Parkeringsmulighet: Like før Campingplassen på Stø og ca 1 km før Nyksund. Der finnes det infotavler om Dronningruta.

Dronning Sonja gikk «Dronningruta», da hun var i Vesterålen. Hun var veldig begeistret over naturen og denne ruten ble oppkalt etter henne.
Denne rundturen går langs kysten og over fjellene. Du kan enten starte turen fra Stø eller fra Nyksund, men vanligvis begynner man på Stø.
Hele turen er merket med en rød «T» på steinene. Den første delen av «Dronningruta» fra Stø er det mange stier som fører til den store og vakre sandstranden «Skipsand». Vanntette skotøy er å anbefale.

Etter ca 20 min har du ankommet Skipsand. Sandstranden er et populært turmål for fastboende og turistene. Nyt utsikten og ta bilder før du går videre til rullesteinsfjæra. Der finnes det rester av gamle vikinghus og gravplasser.

300 m etterpå kommer du til en gapahuk og der er det muligheter til å ta seg en rast. Forlat plassen slik du fant den.

1,8 km etter gapahuken passerer du en liten innsjø og ved utløpet kan du gå over på noen steiner for å komme over på den andre siden. Stien til skaret går forbi noen feriehytter og gjennom en liten skog.

(Oppe på skaret kan du velge å ta deg en avstikker til Nyksund i retning vest. Det tar ca 1 – 1,5 timer. Siste kilometeren følger du hovedveien til  Nyksund. Her kan det lønne seg å se seg litt rundt, drikke kaffe eller spise middag.)

Ruta fra skaret fortsetter i sørøstlige retning. Fjellskråningen er delvis bratt. På de vanskelige stedene finnes det et tau å holde seg i.
Over Sløykmarkheia, Finngamheia i retning «Sørkulen». Sørkulen passeres på nordsiden. Videre vil du passere Kjølen og Valaksla, før du kommer tilbake til Stø.

For mange er nedstigningen til Stø høydepunktet på turen. Utsikten mot havet, Stø havn, Anda fyr, Langenes og Andøya er fantastisk.

På den siste del av nedstigningen kommer du forbi Nato stasjonen. Men vær oppmerksom på å det er et militært område og forbudt å gå dit.
Enden på turen ligger i en sving ca 500 m fra campingplassen.